Nedenfor kan du se et oprids af alle de forskellige ting, som jeg gennem de sidste mange år har beskæftiget mig med, både som psykolog men også før da. Mit C.V. afspejler et levet liv på mange forskellige uddannelses- og arbejdspladser – et levet liv, som har givet mig mange og varierede erfaringer, der alle bidrager til mit virke som psykolog i dag.
November 2019 – nu: Freelance PPR Psykolog
Stiftet i november 2019 og ejes og drives af mig alene.
I perioder har jeg praktikanter fra Århus Universitet (psykologistuderede).
Pr 1. august 2024 er jeg fuld tid selvstændig psykolog.
December 2019 – juli 2024: Intern psykolog, Skjernåskolen, Skjern, Ringkøbing-Skjern kommune
Deltidsansat (22-30t) som intern psykolog, hvor jeg primært varetog følgende opgaver:
- Observation og feedback på klasserumsledelse og klassestruktur udfra et psykologisk perspektiv. Kan være kortvarigt og ad hoc, samt som et længerevarende aftalt forløb.
- Vejledning og feedback til personalet i fastsættelse af læringsmål/-retning for konkrete elever, hvis udviklingsfokus personalet kan være i tvivl om.
- Kontinuerlig kontraktstyret supervisionsforløb af teams med henblik på teammedlemmers overordnede opgavevaretagelse.
- Deltage i relevant mødevirksomhed i form af teammøder, enhedsmøder og ledermøder med henblik på at bringe psykologfaglig perspektiv ind i løsningen af kerneopgaven på konkrete elever/ grupper/ læringskontekster.
- “Metadryp”; Formidling af/undervisning i relevante psykologiske temaer til organisationen.
- Deltage i dialoger/ teammøder hvor særlige følelsesmæssige belastede situationer/ oplevelser håndteres.
- Kontinuerlig kontraktstyret supervision til ledelsesteam.
- Sparring til ledelsen i forhold til udvalgte organisatoriske udviklingstema.
- Medansvarlig for at udredninger og VISO-vejledninger oversættes til konkrete pædagogiske handlinger/tilgange i den konkrete elev/barns hverdag på Skjernåskolen/samt sparre med personalet i at forstå elevs forudsætningsniveau.
November 2010 – november 2019: Psykolog, Fag- og Teamkoordinator i PPR, Børn og Familie, Ringkøbing-Skjern kommune:
- November 2010 – januar 2014: Betjenende PPR-psykolog, område Øst.
- Januar 2014 – november 2019: Fag- og Teamkoordinator for PPR-psykologerne.
- Januar 2015 – oktober 2019: Fag- og Teamkoordinator for Udrednings- og Behandlings-teamet.
- Efteråret 2017 – november 2019: Teamkoordinator for Førskole-teamet.
Eksempel på opgaver igennem årene i PPR:
- Som ”betjenende” PPR-psykolog:
Alm. PPR-psykologarbejde, betjening af daginst. og skoler (herunder også fri- og efterskoler) herunder deltagelse i konsultative møder, udredningsopgaver (PPV’er men også mere brede psykologiske udredninger), henvisninger til BUA/VISO, supervision både til kolleger internt og til pædagoger/lærer på inst./skoler, sparring til dagtilbuds- og skoleledere, vejledning til forældre, alt sammen i naturlig tværfagligt samarbejde med kolleger internt og eksternt. - “Tovholder på kommunalt samarbejde med fri- og efterskoler” i fht SPS:
I fht samarbejde med fri- og efterskoler, så var jeg fra 2011 initiativtager til og hovedansvarlig for udarbejdelse og fortsat vedligehold af fælles PPR-retningslinjer i fht ”SU-procesplan for samarbejde mellem PPR og fri- og efterskoler”. Procesplanen blev udarbejdet i tæt samarbejde med UVM/ STUK. Det betød bl.a. ensretning af kommunal betjening af alle relevante fri- og efterskoler, samt intern fælles PPR-opgaveløsning af bl.a. de årlige “PPR-udtalelser”.
- Som fagkoordinator for PPR-psykologerne:
Generelt at have det psykologfaglige ansvar for psykologernes faglighed, at deltage i PPR-erfa-netværk og div. UVM-årsmøder og PPR-konferencer i fht hvad det regionalt og nationalt sker på PPR-området, kvalitetssikring af PPRs opgaveløsning, organisering af supervision i faggruppen, at have overblik over daglig drift; at have overblik over og struktur for den fælles venteliste, herunder prioritering af opgaver, sikre sagsfordeling, arbejdsflow, supervision og oplæring af nye kolleger m.m.m.
- Som fagkoordinator for UB-psykologerne:
UB-psykologerne løser udrednings- og behandlings-opgaver for socialrådgivningen i Børn og Familie, herunder f.eks. forældrekompetence-undersøgelser, behandling til børn, unge og voksne, uddybende psykologiske udredninger/undersøgelser m.m. Ligesom hos PPR-psykologerne var det min opgave at have styr på daglig drift, faglig kvalitet etc, men hertil også medvirke til udarbejdelse af samarbejdsaftaler mellem UB-temaet og socialrådgivningen, samt at yde psykologfaglig sparring til socialrådgiverne, herunder sikre den psykologfaglige opgaverelevans forud for henvisning til psykologiske ydelser.
- Som teamkoordinator i Førskoleteamet:
Sikre daglig drift i det tværfagligt sammensatte Førskoleteam (psykologer, både PPR og UB-team, pædagogiske konsultenter samt tale-hørekonsulenter) i tæt samarbejde med teamkoordinatorkollega i Skoleteam og fagkoordinatorer fra andre faggrupper. Herunder etablering af nye tværfaglige samarbejdsformer og tværfaglige opgaveløsninger.
2010 – 2012: Selvstændig privatpraktiserende psykolog.
Jeg tilbød bl.a.:
- Samtaleforløb for unge med særlige behov, familier eller individuelle forløb.
- Behandling af bl.a. angst, depression og stress.
- Erhvervspsykologisk rådgivning.
- Coaching.
- Kurser el. foredrag om fx unge med særlige behov, stress m.v.
- I samarbejde med fysioterapeut-samarbejdspartner lavede vi et tilpasset forløb til unge med cerebral parese.
August 2009 – august 2010: Psykolog i “Special-Pædagogisk Indsats-Team” (SPIT-team), Ikast-Brande kommune.
Arbejde med unge (12-23 år) og deres familier efter MST-principper, herunder;
- Individuelle samtaleforløb med unge, herunder fx angst-behandling pba kognitive metoder.
- Udredningssamtaler med familier og unge som led i opstart af SPIT-indsats.
- Samtaleforløb med familien/forældrene/netværk, herunder forløb af både supervisions-/coaching-karakter samt med terapeutisk fokus.
- Initiativtager til inddragelse af netværk jf MST-principper, herunder fx inddragelse af eksterne samarbejdspartnere som fx skoler/skoleledere/lærer/UU m.fl.
- Selvstændigt planlægning af interventionsforløb og indhold.
- Deltagelse i gruppesupervision sammen med SPIT-kolleger og kolleger i PPR.
- Faglig sparring med kolleger i det daglige, samt bidrage til hele teamets faglige udvikling.
Andre erfaringer:
September 2004 – juni 2009: Psykologistuderende ved Århus Universitet.
Eks. på arbejdsopgaver under praktik på Arbejdsmedicinsk klinik, Herning, foråret 2008:
- Overværelse af udrednings- og samtaleforløb
- Gennemførelse af egne samtaleforløb
- Anvendelse af kognitiv teori og metode, samt andre interventioner på individuelt plan
- Deltagelse i supervision, kliniske konferencer, forskningsprojekt-møder
- Deltagelse i planlægning og gennemførelse af patient- tilfredshedsundersøgelse
Eks. på opgavetitler i løbet af psykologi-studiet:
- ”Menneskedyret på arbejdet – psykisk arbejdsmiljø i et evolutionært perspektiv”
- ”Mobning som social udstødelse”
- “Rummelighed i folkeskolen – Lad os være PALS”
- “Sammenligning af skemafokuseret og interpersonel terapi i behandling af personlighedsforstyrrelser”
- Speciale: ”Psykisk arbejdsmiljø i den pædagogiske verden – imod en udvidet forståelse af psykosocialt arbejdsmiljø, og betydningen af individuelle variationer i opfattelse og håndtering af arbejdsmiljøbetingelser”.
2006 – 2010: Næstformand i skolebestyrelsen, Engesvang skole, Ikast-Brande kommune.
Eks. på arbejdsopgaver i skolebestyrelsen:
- Skolebestyrelsens organisering; udvikling af ledelsesteam, planlægning af overordnede arbejdsformer og – opgaver, deltagelse i ledelsesteam; planlægning af dagsordner, arbejdsformer og -indhold, forældre- /personalemøder, konflikthåndtering, ad hoc problemhåndtering m.m.
- Skolebestyrelsens repræsentant i skolens PALS-team, herunder planlægning af implementering af PALS-programmet, planlægning af og deltagelse på forældremøder, samt deltagelse på PALS-konference i Norge i efteråret 2009.
- Tovholder i forskellige arbejdsgrupper/underudvalg, udarbejdelse af høringssvar, planlægning og udarbejdelse af oplæg til forældre-/personalemøder, afholdelse af oplæg til forældre-arrangementer o.lign.
2002-2004: HF, VUC. Studentereksamen.
2003 – 2008: Oversætter og tekstforfatter for Bea Design, Vejle.
2002 – 2003: Bestyrelsesmedlem Jerlev børnehave, Egtved.
2000 – 2002: Dagplejer, Egtved kommune, Egtved.2000: Kontormedarbejder, Jyde Port APS, Løsning.
1995-1999: Postarbejder, Post Danmark, Vejle.
1992-1995: Butiks- og kontorassistent, Ralph Andersen’s eftf., Vejle.
1992-1994: Handelsuddannelse, Butiksassistent
1991-1992: HG, Vejle Handelsskole.
1992: Hjemmehjælpsafløser, Vejle kommune i en familie med 2 små børn, hvor begge forældre havde handicaps.
1990 – 1992: Fast (daglig) barnepige for enlig mor med 2 små børn, dertil diverse børnepasningsopgaver siden 12-årsalderen.