Sanser og motorik:
Vores psyke er uløseligt forbundet med vores krop – og vores krop er en kompleks stort sansemotorisk organisme. Derfor ser jeg sansemotorisk som en naturlig del af vores forståelser af børn og unge og deres ressourcer og mulige udfordringer.
For mange børn og unge er det sansemotoriske en langt mere direkte vej til udvikling end mere “traditionel psykologisk metoder” – derfor vil mange af mine anbefalinger indeholde sansemotoriske råd og vejledning – om når grænserne for min faglige viden nås, så henviser jeg ofte til kolleger fx ergoterapeuter, fysioterapeuter m.fl.
Musik:
“Lyd” er ofte en overset, men meget virksom komponent når det handler om børn og unges trivsel og udvikling. Jeg indtænker ofte lyd/musik som en meget aktiv del af min vejledning.
Fritidsaktiviteter:
fritidsaktiviteter er ofte gode “arenaer” at stimulere børn og unge på, men på en sjov og lystfyldt måde. Mange fritidsaktiviteter kan med firdel bruges mere aktivt og “strategiske” i fht de ressourcer og vanskeligheder et barn her.
Jeg er særlig begejstret for det fritidsaktiviteter sammenmed dyr kan give børn og unge, hvad enten der er ridning, hundetræning, pasning af marsvin eller andet – men dyr kan noget helt særligt med os mennesker og med vores børn og unge i særdelehed.